Czytelnia

Stanisław Stolarczuk

tel. 602 132 881
Umów się online

Dawkowanie płynów

Zapotrzebowanie na wodę uzależnione jest od objętości zajęć treningowych jak również temperatury otoczenia w jakiej prowadzony jest wysiłek fizyczny. Jeżeli sportowiec trenuje nie dłużej niż 2 godziny dziennie, a temepratura otoczenia jest nie wyższa niż 23-24°C zalecane spożycie wody powinno wahać się na poziomie 3-4 litrów na dobę. Jeżeli jednak sesje treningowe wynoszą 4-6 godzin dziennie lub zajęcia realizowane są przy wysokiej temperaturze i wilgotności powietrza, spożycie wody powinno wynieść 5-6 litrów na dobę. Należy także pamiętać, że zapotrzebowanie na wodę rośnie wraz ze wzrostem masy ciała zawodnika, dlatego w przypadku niektórych sportowców może być ono jeszcze wyższe.

W przypadku dużej częstotliwości treningowej, organizm powinien być systematycznie nawadniany przez cały dzień. Tuż po przebudzeniu zawodnik powinien wypić co najmniej 500ml wody. Następnie przed każdym treningiem należy spożyć ok. 300-500ml napoju energetycznego, zaś w trakcie zajęć sportowych wypijać ok. 200ml napoju izotonicznego co 20-30min. Po zakończeniu każdego treningu należy ponownie spożyć napój energetyczny w ilości 500-750ml. Natomiast wieczorem, podobnie jak po przebudzeniu ok. 700-1000ml wody. Jednocześnie należy pamiętać, że źródłem wody są także niektóre produkty żywnościowe w szczególności owoce i warzywa. Ich dzienna podaż nie powinna być mniejsza niż 1000g

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Temperatura napojów

Wrze 11, 2014 Woda i sole mineralne

W kontekście nawadniania organizmu bardziej preferowane są napoje chłodne, gdyż ich transport przez przewód pokarmowy oraz wchłanianie do krwi są znacznie przyśpieszone. Ponadto zimne płyny ...

czytaj więcej

Gazowane czy niegazowane

Wrze 11, 2014 Woda i sole mineralne

W czasie trwania treningu lub zawodów nie zaleca się przyjmowania napojów gazowanych, gdyż zawarty w nich dwutlenek węgla działa rozkurczowo na ściany żołądka i na ...

czytaj więcej